Hoogfunctionerend autisme is een veel gebruikte term voor mensen met autisme op HBO/WO niveau.
Verschillen tussen klassiek en hoogfunctionerend autisme
Hoogfunctionerend autisme of te wel hoogbegaafd autisme, lijkt veel op het eerdere Syndroom van Asperger. Heden valt dit allemaal onder de noemer Autisme Spectrum stoornis. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? Diverse wetenschappers geven de volgende neurologische verschillen aan tussen klassiek autisme en hoogfunctionerend autisme (HFA).
Sociale camouflage in de (werk)omgeving
Mensen met hoogfunctionerend autisme zijn vaak heel goed in staat om hun autisme kenmerken te maskeren achter een masker. Om zo normaal mogelijk te functioneren, hebben ze diverse ‘normale’ gedragingen aangeleerd. Juist omdat gevoelens vaak moeilijk te verwoorden zijn, sluiten ze dit vaak (grotendeels) uit. Ze staan in hun werkomgeving dan ook vaak bekend als rationeel en kritisch denkend. Toch geeft autisme op ten duur vaak werkproblemen in de communicatie, sociale interacties met collega’s, wederkerigheid etc. Sociaal gezien is het vooral in de relationele- en sociale sfeer meer lastig. Juist als er verwachtingen van hen worden gemaakt die ze niet of moeilijk kunnen waarmaken. Dit geeft dan vaak wrijving en irritaties over en weer.
Onderzoek naar hoogfunctionerend autisme
Er is nog weinig onderzoek gedaan naar hoogfunctionerend autisme. Er is ook nog weinig informatie over te vinden. Mede omdat het geen officiële term is binnen het autisme spectrum gebied. Als iemand met bepaalde klachten naar een psycholoog toe gaat, gebeurt het vaak dat hoogfunctionerend autisme niet herkend wordt. Uit ervaring blijkt dat mensen soms stoornissen aangepraat krijgen die niet de echte kern van de problematiek blootlegt. Omdat mensen met hoogfunctionerend autisme gewend zijn om sociaal wenselijk en aangepast gedrag te vertonen, komt dat uit nader onderzoek er dan ook niet altijd uit.
Autisme en psychische compensatie
In de psychologie wordt het woord decompensatie vaak gebruikt. Hiermee wordt de draaglast aangeduid die vaak buiten proportie is met de draaglast die iemand aankan. Juist omdat mensen met hoogfunctionerend autisme zoveel decompenseren, kan de veerkracht verstoord raken. Hierdoor kunnen, op ten duur, diverse klachten ontstaan of toenemen. Denk hierbij aan enorme moeheid, angsten, sterke overprikkeling, perfectionisme en faalangst, toenemende boosheid en irritatie, burn-out en depressie.
Autisme test bij hoogfunctionerend autisme
Binnen ons Autisme Centrum kunnen wij een autisme test inzetten om hoogfunctionerend autisme te ontdekken. Veel mensen met deze vorm van autisme, voelen zich vaak niet gehoord, gezien en begrepen in het reguliere hulpverlening circuit. Doordat de wachtlijsten voor een autisme test inmiddels al meer dan een half jaar zijn, blijven deze mensen er dan ook lang mee rondlopen. Onze autisme test gaat vooral in op het heden en de problemen die onder Autisme Spectrum Stoornis vallen. Hiermee heb je snel een realistisch beeld of er sprake is van (hoogfunctionerend) autisme kenmerken.
Klik hiervoor door naar onze pagina autisme test.
Autisme coaching en training bij hoogfunctionerend autisme
Bij het Autisme Centrum kun je zowel fysiek als online coaching en training krijgen bij diverse autisme problemen. Denk hierbij aan communicatieproblemen, assertiviteitstraining bij autisme, grenzen leren aangeven, overpresteren en perfectionisme, burn-out en re-integratie. Op al deze gebieden kunnen wij maatwerk coaching en training aanbieden. Wij hebben hiervoor spreeklocaties in Groningen, Assen en Drachten. Daarnaast doen wij ook steeds vaker online coaching en training via Teams. Zodoende kunnen wij veel meer mensen coachen, begeleiden en adviseren die elders in Nederland wonen.
Wil je meer informatie of heb je een vraag?
Denk jij dat je hoogfunctionerend autisme hebt, heb je vragen of wil je ergens meer informatie over ? Ga dan naar ons contactformulier en vul je gegevens in of bel ons op 050-2043569.
Blij met deze informatie, maar ook zo teleurgesteld in het Centrum voor Autisme in Leiden. Hadden die dit maar toegepast en deze informatie verstrekt! Nu is onze dochter “uitbehandeld” daar en doorgeschoven naar de volgende hulpverlener. Depressieve dame van 24 nu in huis die haar baan kwijt raakte begin Corona tijd en niet meer aan de bak komt. Ze wil nu echt niks meer, alleen nog maar ‘verdwijnen’.
Beste Petra,
Hoezo is je dochter uitbehandeld en doorgeschoven naar de volgende hulpverlener? Op basis van wat? Niet opgeven hoor, maar proberen je recht te halen. Wat is voor nu de belangrijkste hulpvraag voor je dochter?
Je mag het mij anders ook mailen op info@autismecentrum-groningen.nl
Dankjewel Corrie. Eindelijk, het juiste label voor mij. Niet zo nodig om een etiket te hebben. Maar ik snap mezelf nu eindelijk helemaal.
Wat voelt deze informatie goed zeg.
Het is waar. Het klopt.
En inderdaad, hadden alle hulpverleners maar kennis hiervan.
Dan zouden we ons ook niet zozeer pijnigen met constant op onze tenen te lopen, onszelf een positiever zelfbeeld aanpraten. En geloven dat we echt wel wat te bieden hebben.
Ontzettend fijn de herkenning, erkenning. Inmiddels ben ik 40 jaar en op mijn 14e gestart met eerste therapie. Van wekelijks 1 uurtje therapie tot ruim een jaar opgenomen in een psychiatrische kliniek voor pubers en adolescenten. Van individuele behandelingen tot groepsbehandelingen, alles geprobeerd om “normaal” te worden (gevonden). De vele (mis)diagnoses lopen uiteen van Borderline, Manisch depressieve stoornis type 2, Dysthyme stoornis, eetstoornis, ptss, identiteitsstoornis enzovoorts. Uiteraard met bijbehorende medicatie (prozac, inslaper, doorslaper, kalmeringsmiddelen enz). Hierdoor diende ik als adolescent een enorme pillendoos te gebruiken om vervolgens jaren in zombie modus te verkeren. Gelukkig nam mijn nieuwe therapeut bij overgang van adolescenten naar volwassen psychiatrie alle medicatie onder de loep en is alles afgebouwd.
Taboes doorbreken en delen van kennis is de sleutel in mijn optiek. Neurologische onderzoeken, wetenschappelijke studies naar neurodiversiteit is keihard nodig! Ook cursussen, workshops en informatie verstrekking actualiseren en verplichten aan ggz medewerkers, huisartsen, consultatiebureaus, leraren en dergelijke, ook (kinder)psychiaters.
Wanneer de neurologische kennis toeneemt en de kennis toegepast wordt door hulpverleners in alle disciplines zal dit ontzettend veel leed besparen. Het onbegrip, de veroordeling, ontkenning van volwassenen
en het besef anders/niet goed te zijn op zeer jonge leeftijd laat levenslange sporen na. Dit komt een in ontwikkeling zijnde brein niet ten goede, in tegendeel.
Tevens zal door toename van kennis onder andere de zorg minder belast worden en de werkdruk dalen, minder zorgkosten voor overheid en individu, meer participatie en wachtlijsten verkorten.
Momenteel sta ik wederom op een wachtlijst, nog 4 maanden te gaan en dan mag ik in het Radboud starten met uitgebreid diagnostisch onderzoek naar ASS bij vrouwen.
Beter laat dan nooit.
Beste Kaat,
Wat spijtig om te horen dat u diverse misdiagnoses heeft gekregen in de afgelopen jaren. Helaas komt dit vaker voor, zeker bij vrouwen met (verborgen) autisme. Het zou zeker veel schelen als de kennis van (hoogfunctionerend) autisme bij hulpverleners, GGZ medewerkers, huisartsen e.d. zou worden vergroot. Er is nog steeds veel onbegrip en miscommunicatie rondom het onderwerp autisme en dat maakt ook dat cliënten met autisme zich soms wanhopig voelen, omdat zij zich niet goed gehoord voelen door een ‘deskundige’ hulpverlener. Ook bij bedrijven en werkgevers zou het goed zijn als de kennis over autistische medewerkers zou worden vergroot. Dit zou ook veel ziekteverzuim, communicatieproblemen op de werkvloer en burn-out klachten kunnen verminderen. Fijn om te horen dat u inmiddels op de wachtlijst staat voor verder diagnostisch onderzoek naar ASS bij vrouwen. Ik hoop dat dit allemaal voor u naar tevredenheid zal verlopen.
Met vriendelijke groet,
Corrie Heslinga